This paper analyzes some geometric patterns used in decorations made in the Mediterranean area during a period from the third century BC to the twelfth century AD. After defining a line of continuity between the culture of the Roman mosaic and decorations typical of Islamic art, have been studied the processes of graphic construction of geometric patterns made by Jules Bourgoin and collected in the famous corpus of plates published in 1879. Finally, it was highlighted that in Southern Italy the Roman legacy has persisted, through Islam and the Byzantine Empire, until the late Middle Ages; this occurred particularly in Calabria and Sicily, regions that are historically the place of syncretism and contamination between the dominant cultures that have alternated over the years

Questo saggio analizza alcuni modelli geometrici ricorrenti utilizzati in decorazioni realizzate in area mediterranea durante un arco temporale che va dal III secolo a.C al XII secolo d.C. Dopo aver cercato di definire una linea di continuità fra la cultura musiva romana e le decorazioni tipiche dell'arte islamica, sono stati presi in esame i procedimenti di costruzione grafica dei pattern geometrici realizzati da Jules Bourgoin e raccolti nel celebre corpus di tavole da lui pubblicato nel 1879. Infine è stato evidenziato come in Italia Meridionale l'eredità formale romana sia perdurata, attraverso l'Islam e l'Impero Bizantino, fino al tardo medioevo; ciò si è riscontrato particolarmente in Calabria e Sicilia, regioni che storicamente sono il luogo di sincretismi e contaminazioni fra le culture dominanti che, nel corso del tempo, si sono avvicendate.

Mediterranean Geometric Patterns

COLISTRA, Daniele
2015-01-01

Abstract

This paper analyzes some geometric patterns used in decorations made in the Mediterranean area during a period from the third century BC to the twelfth century AD. After defining a line of continuity between the culture of the Roman mosaic and decorations typical of Islamic art, have been studied the processes of graphic construction of geometric patterns made by Jules Bourgoin and collected in the famous corpus of plates published in 1879. Finally, it was highlighted that in Southern Italy the Roman legacy has persisted, through Islam and the Byzantine Empire, until the late Middle Ages; this occurred particularly in Calabria and Sicily, regions that are historically the place of syncretism and contamination between the dominant cultures that have alternated over the years
2015
978-88-6542-408-7
Questo saggio analizza alcuni modelli geometrici ricorrenti utilizzati in decorazioni realizzate in area mediterranea durante un arco temporale che va dal III secolo a.C al XII secolo d.C. Dopo aver cercato di definire una linea di continuità fra la cultura musiva romana e le decorazioni tipiche dell'arte islamica, sono stati presi in esame i procedimenti di costruzione grafica dei pattern geometrici realizzati da Jules Bourgoin e raccolti nel celebre corpus di tavole da lui pubblicato nel 1879. Infine è stato evidenziato come in Italia Meridionale l'eredità formale romana sia perdurata, attraverso l'Islam e l'Impero Bizantino, fino al tardo medioevo; ciò si è riscontrato particolarmente in Calabria e Sicilia, regioni che storicamente sono il luogo di sincretismi e contaminazioni fra le culture dominanti che, nel corso del tempo, si sono avvicendate.
Pattern, Mosaic, Geometry, Mediterranean, Jules Bourgoin
Pattern, Mosaico, Geometria, Mediterraneo, Jules Bourgoin
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/11239
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