In the perspective of the configuration of a human-centred innovation, the research intends to reflect on the need to analyse and measure innovation not only according to the performance and objective characteristics of an innovative proposal, but also according to an alternative methodology that highlights the point of view of the ordinary user, proposing an analysis of his perception of innovation. Thus, research work is being proposed with the aim of developing a perceptual theoretical model to analyse a user’s perception of innovation with reference to a service, proposing a taxonomic subdivision that distinguishes the different dimensions of the same in which the user can discern innovation, perceiving it. On the basis of this model, the research also aims to create a tool to measure users’ perception of innovation with regard to a service, that could represent a starting point for the ideation and design of innovative services

Nella prospettiva della configurazione di un’innovazione umano centrica, la ricerca vuole riflettere sulla necessità di analizzare e misurare l’innovazione non solo in funzione delle performance e delle caratteristiche oggettive di una proposta innovativa, ma anche secondo una metodologia alternativa che metta in luce il punto di vista dell’uomo comune, proponendo un’analisi della sua percezione dell’innovazione. Si propone così un lavoro di ricerca finalizzato alla costruzione di un modello teorico percettivo che si pone l’obiettivo di analizzare la percezione dell’innovazione di un utente in riferimento ad un servizio, proponendo una suddivisione tassonomica che distingue le diverse dimensioni dello stesso nel quale l’utente può discernere l’innovazione, percependola. A partire da tale modello, la ricerca mira anche a creare uno strumento che permetta di misurare la percezione dell’innovazione degli utenti in riferimento ad un servizio, punto di partenza per l’ideazione e progettazione di servizi innovativi

Percepire l'innovazione: modello di analisi human-centered per i contesti museali / Freni, Giulia. - (2023 Apr 17).

Percepire l'innovazione: modello di analisi human-centered per i contesti museali

Freni, Giulia
2023-04-17

Abstract

In the perspective of the configuration of a human-centred innovation, the research intends to reflect on the need to analyse and measure innovation not only according to the performance and objective characteristics of an innovative proposal, but also according to an alternative methodology that highlights the point of view of the ordinary user, proposing an analysis of his perception of innovation. Thus, research work is being proposed with the aim of developing a perceptual theoretical model to analyse a user’s perception of innovation with reference to a service, proposing a taxonomic subdivision that distinguishes the different dimensions of the same in which the user can discern innovation, perceiving it. On the basis of this model, the research also aims to create a tool to measure users’ perception of innovation with regard to a service, that could represent a starting point for the ideation and design of innovative services
17-apr-2023
Settore ICAR/12 - TECNOLOGIA DELL'ARCHITETTURA
DE CAPUA, Alberto
TORNATORA, Rosa Marina
FALLANCA, Concetta
Doctoral Thesis
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Freni Giluia.pdf

embargo fino al 03/05/2024

Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza: DRM non definito
Dimensione 26.02 MB
Formato Adobe PDF
26.02 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/136487
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact