The objective of the thesis is to explore the dynamics inherent in the internationalization process of family-run Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs). This topic has attracted growing attention from the literature, particularly in the last two decades, as family SMEs were once not inclined to internationalize their business. The advent of globalization and galloping technological development have generated the need, even for this type of company, to open up to the international market, in order not to be "crushed" by large multinational companies, with which SMEs often collaborate. The work follows a logical path that starts from the fundamental characteristics of family SMEs and then moves on to the first business theories, useful for understanding the genesis of strategy studies. Subsequently there is a focus on the characteristics of the strategic management of the company, before moving on to the specific discussion of the determining factors in the internationalization process of family SMEs. Over the years, strategy scholars have extensively dealt with the internationalization of both family businesses and SMEs. However, recent literature reviews have highlighted that there is still a limited number of works focused on the internationalization of family SMEs. In fact, the characteristics of this specific type of business differ from those of non-family SMEs and large family businesses. Therefore, in the course of this work, a broad re-elaboration of the theories present in the literature is made, to then focus on a specific aspect of the internationalization process of family SMEs, i.e. the dynamics that underlie the choice of target countries, which represents an aspect not yet explored in depth by scholars. The ultimate aim of this work, therefore, is to provide a broad vision of the dynamics underlying the internationalization of family SMEs, starting from the general up to the specific, analyzing the existing literature with a critical spirit, and then focusing on the aforementioned "research gap", represented by the criteria that push family SMEs to choose to internationalize in a specific "target country".

L’obiettivo dell’elaborato è quello di esplorare le dinamiche inerenti al processo di internazionalizzazione delle Piccole e Medie Imprese (PMI) familiari. Tale tema ha suscitato crescente attenzione da parte della letteratura, in particolare negli ultimi due decenni, in quanto un tempo le PMI familiari non erano inclini internazionalizzare il proprio business. L’avvento della globalizzazione e lo sviluppo tecnologico galoppante hanno generato la necessità, anche per questo tipo di imprese, di aprirsi al mercato internazionale, al fine di non essere “schiacciate” dalle grandi imprese multinazionali, con le quali spesso le PMI collaborano. Il lavoro segue un percorso logico che parte dalle caratteristiche fondamentali delle PMI familiari per poi passare alle prime teorie d’impresa, utili a comprendere la genesi degli studi di strategia. Successivamente vi è un focus sui caratteri della gestione strategica dell’impresa, per poi passare alla trattazione specifica dei fattori determinanti nel processo di internazionalizzazione delle PMI familiari. Nel corso degli anni gli studiosi di strategia si sono ampiamente occupati dell’internazionalizzazione sia delle imprese familiari che di quella delle PMI. Tuttavia, recenti revisioni della letteratura hanno evidenziato che vi è un numero ancora ristretto di lavori focalizzati sull’internazionalizzazione delle PMI familiari. Difatti, i caratteri propri di questo specifico tipo di imprese differiscono da quelli delle PMI non familiari e delle grandi imprese familiari. Viene dunque, nel corso del presente lavoro, fatta una ampia rielaborazione delle teorie presenti in letteratura, per poi concentrarsi su un aspetto specifico del processo di internazionalizzazione delle PMI familiari, ovvero le dinamiche che stanno alla base della scelta dei paesi target, il quale rappresenta un aspetto non ancora approfondito dagli studiosi. Il fine ultimo del presente lavoro, dunque, è quello di fornire una ampia visione circa le dinamiche che sottendono all’internazionalizzazione delle PMI familiari, partendo dal generale fino ad arrivare allo specifico, analizzando la letteratura esistente con spirito critico, per poi focalizzarsi sul sopracitato “vuoto di ricerca”, rappresentato dai criteri che spingono le PMI familiari a scegliere di internazionalizzare in un determinato “paese target”.

Le strategie di internazionalizzazione delle piccole e medie imprese familiari / Multari, Claudio. - (2023 Oct 23).

Le strategie di internazionalizzazione delle piccole e medie imprese familiari

Multari, Claudio
2023-10-23

Abstract

The objective of the thesis is to explore the dynamics inherent in the internationalization process of family-run Small and Medium-Sized Enterprises (SMEs). This topic has attracted growing attention from the literature, particularly in the last two decades, as family SMEs were once not inclined to internationalize their business. The advent of globalization and galloping technological development have generated the need, even for this type of company, to open up to the international market, in order not to be "crushed" by large multinational companies, with which SMEs often collaborate. The work follows a logical path that starts from the fundamental characteristics of family SMEs and then moves on to the first business theories, useful for understanding the genesis of strategy studies. Subsequently there is a focus on the characteristics of the strategic management of the company, before moving on to the specific discussion of the determining factors in the internationalization process of family SMEs. Over the years, strategy scholars have extensively dealt with the internationalization of both family businesses and SMEs. However, recent literature reviews have highlighted that there is still a limited number of works focused on the internationalization of family SMEs. In fact, the characteristics of this specific type of business differ from those of non-family SMEs and large family businesses. Therefore, in the course of this work, a broad re-elaboration of the theories present in the literature is made, to then focus on a specific aspect of the internationalization process of family SMEs, i.e. the dynamics that underlie the choice of target countries, which represents an aspect not yet explored in depth by scholars. The ultimate aim of this work, therefore, is to provide a broad vision of the dynamics underlying the internationalization of family SMEs, starting from the general up to the specific, analyzing the existing literature with a critical spirit, and then focusing on the aforementioned "research gap", represented by the criteria that push family SMEs to choose to internationalize in a specific "target country".
23-ott-2023
Settore SECS-P/07 - ECONOMIA AZIENDALE
Nicolò, Domenico
GORASSINI, Attilio
Doctoral Thesis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/141426
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