Vibo Valentia north gate on the highway looks onto the sea and more precisely on the coastline stretch between the still recognizable Greek port of Trainiti-Bivona and the Porto Venere still in use. According to the urban plan the area is destined to be occupied by public green areas/sports facilities; having been partly altered, its sceneries should be preserved today. Beyond the functional rationale underlying the use of the site as a mere highway junction, it is fundamental to highlight its significance as city gate and gateway to the Greek archaeological areas. In fact looking at the sea from left to right it is possible to see: 1. Hipponion-Belvedere Park – with the remains of the Kore Temple – and the Tower-Lighthouse of the ancient port – which nevertheless is rather uncrowded due to the lack of recreational and refreshment facilities; 2. the police station with a soccer field and other sports facilities overlooking Viale S. Aloe (S. Aloe Boulevard) leading to the archaeological site of the Roman city; 3. two bleak triangle-shaped areas including a parking lot and a little garden that lie alongside Viale De Gasperi (De Gasperi Boulevard), leading to the city centre, from which the nondecript Viale delle Accademie branches off stretching as far as the Castle-Archaeological Museum; 4. Viale Paolo Orsi (Paolo Orsi Boulevard), as gateway to Hipponion-Trappeto Park; this route running along the track of the Greek walls which are still underground and await excavation, through a gate leads to the majestic walls unburied in 1921 which should be highlighted and protected by a suitable shelter. Therefore, it is necessary to draw up a new overall project for the gate of the contemporary city that sets a visual and architectural relation between the Hipponion-Belvedere Park and the Hipponion-Trappeto Park, in order to create one single large Archaeological Park of the Greek city. The urban and landscape project for the Archaeological Park of Hipponion calls for a deeper insight into some architectural issues: the two new gates to the Hipponion-Belvedere and Hipponion-Trappeto areas; the new shelter for the majestic walls of the Greek city; the arrangement of the Archaeological Park’s facilities (infopoint, coffee-bar/restaurant, bookshop, small local craft and food shops, bus stop, etc.); the arrangement of an extraurban parking lot and the vertical circulation under the hill of the majestic walls in the abandoned area of the ARD Discount shopping centre.

A Vibo V. la città moderna ha provato a dimenticare e nascondere Hipponion, la città magnogreca da cui ha avuto origine; noi proponiamo un progetto per/della città contemporanea reso possibile –grazie all’archeologia- a partire da un disvelamento della città antica: che non è un semplice ricordare, ma un ri-conoscere, un conoscere di nuovo e un nuovo conoscere. Le mura di Hipponion tornano a segnalare il margine di Vibo V. e il suo ingresso: sono un ciclopico righello orizzontale, cui fanno eco in verticale le presenze puntiformi di moderne torri. La prima torre si colloca di fronte al temenos di Kore, a ricordarne l’antica funzione di faro, e a dare nuovo impulso al centro sportivo previsto dal PRG. Altre due torri condensano più a nord il tema della porta urbana al centro di Vibo V. e al Castello/Museo; segnalando con un ponte pedonale l’ingresso al parco archeologico. L’ultima torre permette una risalita diretta alle mura antiche, da un ampio parcheggio che sa trasformarsi in teatro di antiche e nuove visioni della città. Le torri sono torri moderne che -come Kahn ci ha insegnato- sanno cum-prehendere , tenere insieme modernità e storia dei luoghi. Noi progettiamo la nostra città: una sola, quella contemporanea che comprende tutte le città che l’hanno preceduta; e il nostro nóstos è possibile perché è il nuovo che dà senso all’antico.

NOSTOS. UN PROGETTO PER IL PARCO ARCHEOLOGICO DI HIPPONION A VIBO VALENTIA

ARCIDIACONO, Giuseppe Carlo
2019

Abstract

A Vibo V. la città moderna ha provato a dimenticare e nascondere Hipponion, la città magnogreca da cui ha avuto origine; noi proponiamo un progetto per/della città contemporanea reso possibile –grazie all’archeologia- a partire da un disvelamento della città antica: che non è un semplice ricordare, ma un ri-conoscere, un conoscere di nuovo e un nuovo conoscere. Le mura di Hipponion tornano a segnalare il margine di Vibo V. e il suo ingresso: sono un ciclopico righello orizzontale, cui fanno eco in verticale le presenze puntiformi di moderne torri. La prima torre si colloca di fronte al temenos di Kore, a ricordarne l’antica funzione di faro, e a dare nuovo impulso al centro sportivo previsto dal PRG. Altre due torri condensano più a nord il tema della porta urbana al centro di Vibo V. e al Castello/Museo; segnalando con un ponte pedonale l’ingresso al parco archeologico. L’ultima torre permette una risalita diretta alle mura antiche, da un ampio parcheggio che sa trasformarsi in teatro di antiche e nuove visioni della città. Le torri sono torri moderne che -come Kahn ci ha insegnato- sanno cum-prehendere , tenere insieme modernità e storia dei luoghi. Noi progettiamo la nostra città: una sola, quella contemporanea che comprende tutte le città che l’hanno preceduta; e il nostro nóstos è possibile perché è il nuovo che dà senso all’antico.
978-88-909054-9-0
Vibo Valentia north gate on the highway looks onto the sea and more precisely on the coastline stretch between the still recognizable Greek port of Trainiti-Bivona and the Porto Venere still in use. According to the urban plan the area is destined to be occupied by public green areas/sports facilities; having been partly altered, its sceneries should be preserved today. Beyond the functional rationale underlying the use of the site as a mere highway junction, it is fundamental to highlight its significance as city gate and gateway to the Greek archaeological areas. In fact looking at the sea from left to right it is possible to see: 1. Hipponion-Belvedere Park – with the remains of the Kore Temple – and the Tower-Lighthouse of the ancient port – which nevertheless is rather uncrowded due to the lack of recreational and refreshment facilities; 2. the police station with a soccer field and other sports facilities overlooking Viale S. Aloe (S. Aloe Boulevard) leading to the archaeological site of the Roman city; 3. two bleak triangle-shaped areas including a parking lot and a little garden that lie alongside Viale De Gasperi (De Gasperi Boulevard), leading to the city centre, from which the nondecript Viale delle Accademie branches off stretching as far as the Castle-Archaeological Museum; 4. Viale Paolo Orsi (Paolo Orsi Boulevard), as gateway to Hipponion-Trappeto Park; this route running along the track of the Greek walls which are still underground and await excavation, through a gate leads to the majestic walls unburied in 1921 which should be highlighted and protected by a suitable shelter. Therefore, it is necessary to draw up a new overall project for the gate of the contemporary city that sets a visual and architectural relation between the Hipponion-Belvedere Park and the Hipponion-Trappeto Park, in order to create one single large Archaeological Park of the Greek city. The urban and landscape project for the Archaeological Park of Hipponion calls for a deeper insight into some architectural issues: the two new gates to the Hipponion-Belvedere and Hipponion-Trappeto areas; the new shelter for the majestic walls of the Greek city; the arrangement of the Archaeological Park’s facilities (infopoint, coffee-bar/restaurant, bookshop, small local craft and food shops, bus stop, etc.); the arrangement of an extraurban parking lot and the vertical circulation under the hill of the majestic walls in the abandoned area of the ARD Discount shopping centre.
archaelogical areas, ancient and modern city
Parco archeologico; Nuovo/Antico
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/17525
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