The optimization of the maintenance interventions in the flexible road pavements is one of the strategic objectives in roads management. The goal is the achievement of an effective strategy to prevent the evolution of the defects, preserving good road structural and functional features. The pavement maintenance planning presents two fundamental moments: the identification of the typology of interventions, performed on the basis of a preliminary evaluation of the pavement conditions, and the formulation of an efficient works program by taking into account the available economical resources. In this paper, the problem of the identification and temporal planning of the interventions to improve comfort and safety in the rural roads is carried out. The proposed approach aims to provide a decision support tool that, in function of the defects pointed out trough the measures of the state indicators (roughness, evenness, sub grade and pavement hardness) and considering the economical binds, individualizes an optimal maintenance strategy.
L’ottimizzazione degli interventi di manutenzione delle pavimentazioni stradali flessibili al fine di conseguire un’efficace strategia atta a prevenire l’evoluzione del degrado, conservando le caratteristiche strutturali e funzionali della via, è uno dei principali obiettivi strategici nella gestione delle strade. La pianificazione degli interventi di manutenzione presenta due momenti fondamentali: l’individuazione della tipologia di interventi da eseguire, sulla base di una preliminare analisi diagnostica delle condizioni della sovrastruttura, e la predisposizione di un programma cronologico di interventi, elaborato in funzione delle risorse economiche disponibili. Nella presente memoria è affrontato il problema della individuazione e della programmazione temporale degli interventi di risanamento da realizzare su strade extraurbane al fine di conseguire idonei standard di qualità di marcia e di sicurezza di esercizio, nel rispetto del vincolo economico. L’approccio metodologico proposto vuole fornire uno strumento di supporto decisionale per individuare l’azione manutentiva più opportuna in relazione al grado di ammaloramento accertato attraverso la misura degli indicatori di stato della sovrastruttura.
Criterio decisionale per la scelta degli interventi di manutenzione delle pavimentazioni flessibili in funzione degli indicatori di stato / Leonardi, Giovanni; Giunta, M; Scopelliti, Francesco. - (2006), pp. 249-257. (Intervento presentato al convegno XVI Convegno Nazionale SIIV tenutosi a Cosenza - Università della Calabria (ITALY) nel 20-22 settembre 2006).
Criterio decisionale per la scelta degli interventi di manutenzione delle pavimentazioni flessibili in funzione degli indicatori di stato
LEONARDI, Giovanni;GIUNTA M;SCOPELLITI, FRANCESCO
2006-01-01
Abstract
The optimization of the maintenance interventions in the flexible road pavements is one of the strategic objectives in roads management. The goal is the achievement of an effective strategy to prevent the evolution of the defects, preserving good road structural and functional features. The pavement maintenance planning presents two fundamental moments: the identification of the typology of interventions, performed on the basis of a preliminary evaluation of the pavement conditions, and the formulation of an efficient works program by taking into account the available economical resources. In this paper, the problem of the identification and temporal planning of the interventions to improve comfort and safety in the rural roads is carried out. The proposed approach aims to provide a decision support tool that, in function of the defects pointed out trough the measures of the state indicators (roughness, evenness, sub grade and pavement hardness) and considering the economical binds, individualizes an optimal maintenance strategy.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.