The research is oriented to the study of the material world of the theater, explored thought one of its most important and representative component: the mask. It is, ever since, the element of connection between the tangible and intangible world of the theater, between the solid part and the more emotional, heavenly and magic sphere, that it is able to embody. The mask is like an appendix of sense, a transfert of the reality: it is a huge mouthpiece though which, continually, we try to sketch out that hard and delicate process of fragmentation and reconstruction of the scenic box. The mask is, also, the case-study of this project of Research. The theatrical terracotta little masks of the Magno-Greek coroplastica, found in Lipari by Bernabò Brea and M. Cavalier, during the XX sec., represent, until today, one of the most important, widest and completest source of the, so-called, Material Culture of the Theater. The systematic study and the philological analysis of many samples of the Liparote collection, among intact and fragmentary evidences, offered the chance to carry out an aesthetics consideration about the potential value of the fragment, therefore, to defi ne an articulated methodology useful to the digital reconstruction of these scenic devices. The settlement of a digital protocol of integration and anastylosis, allowed to give back the voice to all those fragments of entire and, those so-called silent fragments. The protocol is oriented, also, to the creation of a new interpretative code for those fi nds, and it is based on the compilation of a ‘genetic grammar’ of the mask, structured on macro-groups, families, types, etc. Through this pipeline we tried to restore, not only the material, morphological and formal dimension of the scenic devices in fragments, but also, their historical and semantic memory. In the last part of the Research, we tried to rough out some axes and solutions for the dissemination and valorization of the fi nds, by means of the new strategies of Edutainment, the so called ‘recreational didactic’. The making of a tactile and multi-sensorial path, following the tridimensional printing of the most representative masks, was the chance to examine in depth the meaning of the valour of the copy and of the original related to the artworks. In this section it has been tested alse some innocent protocol of annotation and semantic segmentation for the Culture Heritage, and some innovative solution of Augmented, Reality, of Motion Tracking and of Video Mapping, for the improving of the educational entertainment oriented to the museum’s world and to the Theater.

La Ricerca si orienta allo studio del mondo materiale del teatro, sviscerato attraverso uno dei suoi elementi più noti e rappresentativi: la maschera. Essa è, da sempre, l’elemento di raccordo fra il mondo tangibile e intangibile del teatro, fra la parte solida e la sfera invece più emozionale, eterea, magica, che esso è in grado di incarnare. La maschera è un’appendice di signifi cati, un trasfer della realtà: essa è una grande cassa di risonanza attraverso la quale, continuamente, si prova a impostare quel lungo e delicato processo di frammentazione e ricostruzione della scatola scenica. La maschera è anche il caso-studio di questo progetto di Ricerca. Le terrecotte di argomento teatrale della coroplastica magno-greca, scoperte a Lipari da L. Bernabò Brea e M. Cavalier nel corso del XX sec., costituiscono, ad oggi, una delle fonti più importanti, copiose e complete della cosiddetta ‘Cultura Materiale del Teatro’. Lo studio e l’analisi fi lologica di numerosi esemplari della collezione liparota, fra reperti integri e frammentari, hanno offerto il pretesto per impostare, in primis, una rifl essione estetica sul valore potenziale del frammento, quindi, per defi nire un’articolata pipeline metodologica, utile alla ricostruzione digitale dei dispositivi scenici. La defi nizione di un protocollo digitale di integrazione e di anastilosi ha permesso di ridare voce a tutti i frammenti di intero e ai frammenti, cosiddetti, muti. Il protocollo si orienta alla creazione di un nuovo codice interpretativo per tali reperti, e si fonda sulla compilazione di una vera e propria ‘grammatica genomica’ della maschera, strutturata per macro-gruppi, famiglie, tipi e sotto-tipi. Attraverso questa metodologia si è provato a restaurare, inoltre, non solo la dimensione materiale, morfologica e formale dei dispositivi scenici in frammenti, ma anche, e soprattutto, quella loro memoria storica e semantica, per troppo tempo sopita. Infi ne, nell’ultima parte della Ricerca, sono stati delineati alcuni assi e soluzioni per la disseminazione e fruizione dei reperti per mezzo delle nuove strategie di Edutainement, la cosiddetta didattica ludica. La creazione di un percorso tattile e multi-sensoriale, a seguito della stampa tridimensionale degli esemplari di maschere più rappresentativi, è stata l’occasione per approfondire i concetti del ‘valore della copia e valore dell’originale’, in materia di fruizione delle opere d’arte. Inoltre, sono stati testati particolari protocolli innovativi di annotazione e segmentazione semantica per il Cultural Heritage, e alcune soluzioni di Augmented Reality, di Motion Tracking e di Video Mapping, per il potenziamento dell’intrattenimento educativo, orientato ai musei e, più specifi catamente, al mondo del Teatro.

La cultura materiale del teatro. Studio e analisi delle maschere liparote di argomento teatrale della Coroplastica Magno-Greca per la compilazione di un Protocollo (digitale) di integrazione e anastilosi / Marraffa, Andrea. - (2018 Apr 16).

La cultura materiale del teatro. Studio e analisi delle maschere liparote di argomento teatrale della Coroplastica Magno-Greca per la compilazione di un Protocollo (digitale) di integrazione e anastilosi

MARRAFFA, Andrea
2018-04-16

Abstract

The research is oriented to the study of the material world of the theater, explored thought one of its most important and representative component: the mask. It is, ever since, the element of connection between the tangible and intangible world of the theater, between the solid part and the more emotional, heavenly and magic sphere, that it is able to embody. The mask is like an appendix of sense, a transfert of the reality: it is a huge mouthpiece though which, continually, we try to sketch out that hard and delicate process of fragmentation and reconstruction of the scenic box. The mask is, also, the case-study of this project of Research. The theatrical terracotta little masks of the Magno-Greek coroplastica, found in Lipari by Bernabò Brea and M. Cavalier, during the XX sec., represent, until today, one of the most important, widest and completest source of the, so-called, Material Culture of the Theater. The systematic study and the philological analysis of many samples of the Liparote collection, among intact and fragmentary evidences, offered the chance to carry out an aesthetics consideration about the potential value of the fragment, therefore, to defi ne an articulated methodology useful to the digital reconstruction of these scenic devices. The settlement of a digital protocol of integration and anastylosis, allowed to give back the voice to all those fragments of entire and, those so-called silent fragments. The protocol is oriented, also, to the creation of a new interpretative code for those fi nds, and it is based on the compilation of a ‘genetic grammar’ of the mask, structured on macro-groups, families, types, etc. Through this pipeline we tried to restore, not only the material, morphological and formal dimension of the scenic devices in fragments, but also, their historical and semantic memory. In the last part of the Research, we tried to rough out some axes and solutions for the dissemination and valorization of the fi nds, by means of the new strategies of Edutainment, the so called ‘recreational didactic’. The making of a tactile and multi-sensorial path, following the tridimensional printing of the most representative masks, was the chance to examine in depth the meaning of the valour of the copy and of the original related to the artworks. In this section it has been tested alse some innocent protocol of annotation and semantic segmentation for the Culture Heritage, and some innovative solution of Augmented, Reality, of Motion Tracking and of Video Mapping, for the improving of the educational entertainment oriented to the museum’s world and to the Theater.
16-apr-2018
Settore ICAR/12 - TECNOLOGIA DELL'ARCHITETTURA
FATTA, Francesca
NERI, Gianfranco
Doctoral Thesis
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Marraffa Andrea.pdf

accesso aperto

Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza: DRM non definito
Dimensione 21.99 MB
Formato Adobe PDF
21.99 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/63492
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact