In the field of the Italian transport infrastructure heritage monitoring and control, both in terms of existing network and infrastructure works, an experiment has been developed that combines geomatic and soft computing techniques in order to produce a system aimed on the one hand to solve early warning problems, and on the other able to generate a predictive system of the infrastructure’s behavior of over time, mainly exploiting geomatic parameters. The proposed integrated predictive/early warning system is based on the initial implementation and integration of several models (geometric /structural) representative of the object of study (infrastructure) in order to produce a final "type" model considering within it different load conditions of the infrastructure. Subsequently, the results obtained from the various scenarios are implemented in a neural network (Soft computing techniques) making the proposed integrated predictive system require in input only displacements (static and dynamic), which can be acquired from the "sensors" positioned on the infrastructure to produce different levels of risk. Particular attention has been given to the measurement phase of gps travel. The experimentation of the proposed integrated predictive system was carried out on the "Annunziata" Viaduct in Reggio Calabria (Southern Italy), already used as a case study in the context of other geomatics research activities conducted by the Geomatics laboratory of DICEAM of the Mediterranean University of Reggio Calabria.

Nell’ambito del monitoraggio e controllo del patrimonio infrastrutturale di trasporto italiano, sia in termini di rete esistente che di opere infrastrutturali è stata sviluppata una sperimentazione che combina tecniche geomatiche e di soft computing al fine di produrre un sistema finalizzato da un lato a risolvere problematiche di Early warning, e dall’altro in grado di generare un sistema previsionale sul comportamento della infrastruttura nel tempo sfruttando principalmente parametri geomatici. Il sistema predittivo integrato/early warning proposto si basa sulla realizza-zione e integrazione iniziale di più modelli (geometrici / strutturali) rappresentativi dell’oggetto di studio (infrastruttura) al fine di produrre un modello “tipo” finale considerando al suo interno diverse condizioni di carico dell’infrastruttura. Successivamente i risultati ottenuti dai vari scenari vengono implementati in una rete neurale (tecniche di Soft computing) facendo si che il sistema predittivo integrato proposto richieda in input solo spostamenti (statici e dinam-ci), acquisibili dai “sensori” posizionati sulla infrastruttura per produrre differenti livelli di rischio. Particolare attenzione è stata data alla fase di misura degli spostamenti con GPS. La sperimentazione del sistema predittivo integrato proposto è stata effettuata sul Viadotto “Annunziata” a Reggio Calabria (Sud Italia), già utilizzato come caso studio nell'ambito di altre attività di ricerca di geomatica condotto dal laboratorio di Geomatica del DICEAM dell’Universita’ Mediterranea di Reggio Calabria.

Tecniche di geomatica e di soft computing per il monitoraggio del territorio e del costruito / Fotia, Antonino. - (2021 Apr 28).

Tecniche di geomatica e di soft computing per il monitoraggio del territorio e del costruito

Fotia, Antonino
2021-04-28

Abstract

In the field of the Italian transport infrastructure heritage monitoring and control, both in terms of existing network and infrastructure works, an experiment has been developed that combines geomatic and soft computing techniques in order to produce a system aimed on the one hand to solve early warning problems, and on the other able to generate a predictive system of the infrastructure’s behavior of over time, mainly exploiting geomatic parameters. The proposed integrated predictive/early warning system is based on the initial implementation and integration of several models (geometric /structural) representative of the object of study (infrastructure) in order to produce a final "type" model considering within it different load conditions of the infrastructure. Subsequently, the results obtained from the various scenarios are implemented in a neural network (Soft computing techniques) making the proposed integrated predictive system require in input only displacements (static and dynamic), which can be acquired from the "sensors" positioned on the infrastructure to produce different levels of risk. Particular attention has been given to the measurement phase of gps travel. The experimentation of the proposed integrated predictive system was carried out on the "Annunziata" Viaduct in Reggio Calabria (Southern Italy), already used as a case study in the context of other geomatics research activities conducted by the Geomatics laboratory of DICEAM of the Mediterranean University of Reggio Calabria.
28-apr-2021
Settore ICAR/06 - TOPOGRAFIA E CARTOGRAFIA
BARRILE, Vincenzo
ARENA, Felice
Doctoral Thesis
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Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/105334
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