First the look and then the word, in this sense the width, the laterality and the distance lead to imagine a multitude of alternative horizons. Some distances are considerations that appear when one feels that ‘perceiving’ is a way of examining and questioning oneself with the eyes. Utopias support, says Paul-Michel Foucault, and that is what we can deduce from Marina Abramovic’s Iconic Artworks. The House with the Ocean View is a living public installation, a kind of domestic island that a seminal artist places in a subdivision of rooms. Twelve days in three raised rooms, two rooms and a service, it becomes the setting for an experiential and apocalyptic vision of a daily routine, with rules and restrictions. The impossibility of going out, the proxemic enclosure of a current lockdown, manifests itself in the vertical connections, ladders of knives, the analogies with a confined public existence.
Prima lo sguardo e poi la parola, in questo senso la larghezza, la lateralità e la distanza portano a immaginare una moltitudine di orizzonti alternativi. Alcune distanze sono considerazioni che appaiono quando si sente che ‘percepire’ è un modo di esaminare e di interrogarsi con gli occhi. Le utopie consolano, afferma Paul-Michel Foucault, ed è quello che si può trarre dalla Iconic Artworks di Marina Abramovic. La The House with the Ocean View, è una installazione pubblica vivente, una sorta di isolario domestico che un’artista seminale pone in una suddivisione di stanze. Dodici giorni in tre ambienti sopraelevati, due vani e un servizio, diventa lo scenario di una visione esperenziale e apocalittica di una routine quotidiana, con regole e restrizioni. L’impossibilità di uscire, prossemica clausura di una attuale quarantena in lockdown, manifesta nei collegamenti verticali, scalette di coltelli, le analogie con una esistenza pubblica confinata.
L’ultra-distanza e l’epifenomeno della finitezza, tra distanza e Distanza / Brandolino, Rosario; Raffa, Venera Paola. - (2021), pp. 1381-1396.
L’ultra-distanza e l’epifenomeno della finitezza, tra distanza e Distanza
Brandolino Rosario;Raffa Paola
2021-01-01
Abstract
First the look and then the word, in this sense the width, the laterality and the distance lead to imagine a multitude of alternative horizons. Some distances are considerations that appear when one feels that ‘perceiving’ is a way of examining and questioning oneself with the eyes. Utopias support, says Paul-Michel Foucault, and that is what we can deduce from Marina Abramovic’s Iconic Artworks. The House with the Ocean View is a living public installation, a kind of domestic island that a seminal artist places in a subdivision of rooms. Twelve days in three raised rooms, two rooms and a service, it becomes the setting for an experiential and apocalyptic vision of a daily routine, with rules and restrictions. The impossibility of going out, the proxemic enclosure of a current lockdown, manifests itself in the vertical connections, ladders of knives, the analogies with a confined public existence.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Brandolino_2021_Connettere_Ultra-Distanza_editor.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
2.38 MB
Formato
Adobe PDF
|
2.38 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.