In recent years, road accidents have taken on vast proportions, so much so that they become among the leading causes of death and disability in Europe, with very high social and economic costs. For this reason, researchers from all part of the world started to study and understand not only the process by which an accident occurs, but also the possible ways to avoid it. It is known, in fact, that the human component is the variable with a greater uncertainty. The research area that tries to study and interpret human behavior is called Human Factor. In the field of road engineering, it takes application in some sectors such as signage in terms of size, color, placement, spacing and shape of icons. The present study focused, initially, on the investigation of some physical and physiological variables involved during the driving activity. In particular, the visual strategy was examined, in combination with other variables related to road geometry and vehicle dynamics. Subsequently, the driver's commitment was assessed, quantifying the workload, by dermal conductivity measurements (Galvanic Skin Response - GSR) detected through an equipment developed during these three years, called Sensor. Finally, road tests, both on traffic road and driving simulator, were examined, highlighting the most suitable application areas. Therefore, the results achieved with an instrumented vehicle at the Road Infrastructure Laboratory of the Engineering Department of Messina and with the driving simulator at the Department of Psychology of the University of Groningen (NL) are illustrated.
L’incidentalità stradale negli ultimi anni ha assunto proporzioni vastissime, tanto da diventare tra le prime cause di morte e di disabilità in Europa, con costi sociali ed economici molto elevati. Tale dato ha richiamato l’attenzione di molti studiosi che si sono applicati per capire non solo il processo attraverso il quale avviene un incidente, ma anche i possibili modi per evitarlo. È noto, infatti, che nello studio del quadrinomio uomo, veicolo, strada e ambiente è proprio la componente uomo a rappresentare la variabile con un’incertezza maggiore. La branca della ricerca che cerca di studiare e interpretare il comportamento umano prende il nome di Human Factor, ovvero Fattore Umano. Nel campo dell’ingegneria stradale, la ricerca nell’ambito dei fattori umani ha già un'evoluzione in alcuni settori quali quello della segnaletica in termini di dimensioni, colori, posizionamento, spaziatura e forma delle icone. A tal proposito, il presente studio si è concentrato inizialmente sull'approfondimento di alcune variabili fisiche e fisiologiche coinvolte durante l'attività di guida. In particolare, è stata approfondita la strategia visuale attuata dal conducente, in combinazione con altre variabili relative alla geometria della strada e alla dinamica del veicolo. Successivamente è stato valutato l'impegno di guida del conducente, quantificandone il carico di lavoro, o workload, attraverso misure di conducibilità dermica (Galvanic Skin Response - GSR) rilevate tramite un'apparecchiatura sviluppata nel corso del triennio di dottorato, chiamata Sensor. In ultimo, sono state approfondite le due metodologie sperimentali legate alle prove su strada aperta al traffico e in ambiente simulato, evidenziando gli ambiti di applicazione più adatti all'una o all'altra procedura. Sono stati, pertanto, illustrati i risultati conseguiti con un veicolo strumentato in uso al Laboratorio di Infrastrutture Viarie del Dipartimento di Ingegneria di Messina e con il simulatore di guida situato al Dipartimento di Psicologia dell'Università di Groningen (NL).
Analisi teorico sperimentale del comportamento del conducente durante la guida. Proposta e sviluppo di indicatori di performance innovativi / Bongiorno, Nicola. - (2019 Nov 07).
Analisi teorico sperimentale del comportamento del conducente durante la guida. Proposta e sviluppo di indicatori di performance innovativi
BONGIORNO, Nicola
2019-11-07
Abstract
In recent years, road accidents have taken on vast proportions, so much so that they become among the leading causes of death and disability in Europe, with very high social and economic costs. For this reason, researchers from all part of the world started to study and understand not only the process by which an accident occurs, but also the possible ways to avoid it. It is known, in fact, that the human component is the variable with a greater uncertainty. The research area that tries to study and interpret human behavior is called Human Factor. In the field of road engineering, it takes application in some sectors such as signage in terms of size, color, placement, spacing and shape of icons. The present study focused, initially, on the investigation of some physical and physiological variables involved during the driving activity. In particular, the visual strategy was examined, in combination with other variables related to road geometry and vehicle dynamics. Subsequently, the driver's commitment was assessed, quantifying the workload, by dermal conductivity measurements (Galvanic Skin Response - GSR) detected through an equipment developed during these three years, called Sensor. Finally, road tests, both on traffic road and driving simulator, were examined, highlighting the most suitable application areas. Therefore, the results achieved with an instrumented vehicle at the Road Infrastructure Laboratory of the Engineering Department of Messina and with the driving simulator at the Department of Psychology of the University of Groningen (NL) are illustrated.File | Dimensione | Formato | |
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