The essay traces the thirtieth anniversary of UNESCO which led to the conceptualization of categories such as "cultural and natural heritage", "living heritage", "cultural landscape", "intangible or intangible heritage". Understanding the theoretical presuppositions of this debate, identifying the geopolitical repercussions, the subjectivities involved, strengthening the educational action in its necessary confrontation with the past, with tradition and with "collective memory". It can also allow educational sciences to play a decisive role in the institutions responsible for the protection of cultural heritage, in particular those "volatile" and transmitted through the various forms of oral expression. The recent regional law of Puglia, which has established an inventory of the Apulian intangible cultural heritage, requires this collaboration.

Il saggio ripercorre il dibattito trentennale d e l l ' U N E S C O c h e h a p o r t a t o a l l a concettualizzazione di categorie come "patrimonio culturale e naturale", "patrimonio vivente", "paesaggio culturale", "patrimonio intangibile o immateriale". Capire i presupposti teorici di tale dibattito, individuarne le ricadute geopolitiche, le soggettività coinvolte, può rafforzare l'azione educativa nel suo necessario confronto con il passato, con la tradizione e con la "memoria collettiva". Può inoltre consentire alle scienze dell'educazione di avere un ruolo decisivo nelle istituzioni preposte alla conservazione e protezione dei beni culturali, in particolare di quelli "volatili" e trasmessi attraverso le varie forme di espressione orale. La recente Legge regionale della Puglia, che ha costituito un Inventario del patrimonio culturale immateriale pugliese, richiede questa collaborazione

Educare all'eredità del genere umano*. Educate to the Heritage of Humanity / Marchetti, Laura. - In: LLL. - ISSN 2279-9001. - 18:41(2022), pp. 24-34.

Educare all'eredità del genere umano*. Educate to the Heritage of Humanity.

laura marchetti
2022-01-01

Abstract

The essay traces the thirtieth anniversary of UNESCO which led to the conceptualization of categories such as "cultural and natural heritage", "living heritage", "cultural landscape", "intangible or intangible heritage". Understanding the theoretical presuppositions of this debate, identifying the geopolitical repercussions, the subjectivities involved, strengthening the educational action in its necessary confrontation with the past, with tradition and with "collective memory". It can also allow educational sciences to play a decisive role in the institutions responsible for the protection of cultural heritage, in particular those "volatile" and transmitted through the various forms of oral expression. The recent regional law of Puglia, which has established an inventory of the Apulian intangible cultural heritage, requires this collaboration.
2022
Il saggio ripercorre il dibattito trentennale d e l l ' U N E S C O c h e h a p o r t a t o a l l a concettualizzazione di categorie come "patrimonio culturale e naturale", "patrimonio vivente", "paesaggio culturale", "patrimonio intangibile o immateriale". Capire i presupposti teorici di tale dibattito, individuarne le ricadute geopolitiche, le soggettività coinvolte, può rafforzare l'azione educativa nel suo necessario confronto con il passato, con la tradizione e con la "memoria collettiva". Può inoltre consentire alle scienze dell'educazione di avere un ruolo decisivo nelle istituzioni preposte alla conservazione e protezione dei beni culturali, in particolare di quelli "volatili" e trasmessi attraverso le varie forme di espressione orale. La recente Legge regionale della Puglia, che ha costituito un Inventario del patrimonio culturale immateriale pugliese, richiede questa collaborazione
Patrimonio culturale, tradizione, conoscenza, Patrimonio vivente, comunità, trasmissione
Cultural heritage, tradition, knowledge, living heritage, community, trasmission,
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