Space expresses care and respect for the child's spatial-cognitive-emotional exploration needs, a kind of "intermediate area," a transition between the child's self and the world. Space is the "third educator" (Edwards, Gandini, Forman, 2014), a necessary pedagogical category for assuming and knowing our existence. The quality of spaces goes hand in hand with the quality of learning, paying attention - at the same time - to the choice of technological aids that configure that "virtual space" to which children must be educated.
Lo spazio esprime la cura ed il rispetto dei bisogni di esplorazione spaziale-cognitiva-emotiva del bambino, una sorta di “area intermedia”, di transizione fra il sé del bambino e il mondo. Lo spazio è il “terzo educatore” (Edwards, Gandini, Forman, 2014), una categoria pedagogica necessaria per assumere e conoscere la nostra esistenza. La qualità degli spazi va di pari passo con la qualità dell’apprendimento, prestando attenzione - al contempo - alla scelta dei sussidi tecnologici che configurano quello “spazio virtuale” a cui i bambini devono essere educati.
SPACE AS A 'THIRD EDUCATOR' IN INTEGRATED 0-6 EDUCATION SYSTEMS: BETWEEN REAL AND VIRTUAL / Buccolo, Maria; FERRO ALLODOLA, Valerio; Amatori, Gianluca. - In: GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA. - ISSN 2532-3296. - 8:8(2024), pp. 1-19. [10.32043/gsd.v8i2.1221]
SPACE AS A 'THIRD EDUCATOR' IN INTEGRATED 0-6 EDUCATION SYSTEMS: BETWEEN REAL AND VIRTUAL
VALERIO FERRO ALLODOLA;
2024-01-01
Abstract
Space expresses care and respect for the child's spatial-cognitive-emotional exploration needs, a kind of "intermediate area," a transition between the child's self and the world. Space is the "third educator" (Edwards, Gandini, Forman, 2014), a necessary pedagogical category for assuming and knowing our existence. The quality of spaces goes hand in hand with the quality of learning, paying attention - at the same time - to the choice of technological aids that configure that "virtual space" to which children must be educated.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
1221-4613-1-PB (1).pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
390.05 kB
Formato
Adobe PDF
|
390.05 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.