The expression transformative learning was coined by Jack Mezirow in 1978. According to the theory of transformative learning, an adult can really change their meaning schemes if, in their life, they come across a disorienting dilemma: thus a problem which their previous experience and knowledge provides no solutions.However, learning can be transformed if it helps to critically reflect on experiences. As a result, from the effects of this dilemma, there begins a phase of reflection, of new awareness and change that involves interpreting perspectives.The transformation of how a perspective is interpreted also allows for a more inclusive perspective; one that is available and open to the integration of new experiences even for disabled person.
L’espressione apprendimento trasformativo è stata coniata nel 1978 da Jack Mezirow . Secondo la teoria dell’apprendimento trasformativo, una persona può realmente cambiare, se nella propria vita, si imbatte in un dilemma disorientante, un problema, quindi, per il quale le sue esperienze e le sue conoscenze pregresse non forniscono delle soluzioni. L’apprendimento porta però ad una trasformazione se aiuta a riflettere in maniera critica sull’esperienza. Infatti, dagli effetti di questo dilemma, ha inizio nel processo formativo, una fase di riflessione, di nuova consapevolezza e di cambiamento che coinvolge le prospettive di significato.La trasformazione di una prospettiva di significato consente, inoltre, di acquisire una prospettiva più inclusiva, disponibile e aperta all’integrazione di nuove esperienze anche per il disabile.
L’apprendimento trasformativo nei disabili. Transformative learning for the disabled / Sgambelluri, R. - In: FORMAZIONE & INSEGNAMENTO. - ISSN 2279-7505. - XVI - 2 - 2018:(2018), pp. 55-64.
L’apprendimento trasformativo nei disabili. Transformative learning for the disabled
Sgambelluri R
2018-01-01
Abstract
The expression transformative learning was coined by Jack Mezirow in 1978. According to the theory of transformative learning, an adult can really change their meaning schemes if, in their life, they come across a disorienting dilemma: thus a problem which their previous experience and knowledge provides no solutions.However, learning can be transformed if it helps to critically reflect on experiences. As a result, from the effects of this dilemma, there begins a phase of reflection, of new awareness and change that involves interpreting perspectives.The transformation of how a perspective is interpreted also allows for a more inclusive perspective; one that is available and open to the integration of new experiences even for disabled person.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
055-064_ Sgambelluri_2018.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale (PDF)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
98.07 kB
Formato
Adobe PDF
|
98.07 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.