Different disciplines have contributed to the definition of disability by providing interesting directions on how to build socio-learning paths that respect the disabled person, as well as his individual needs. Special-needs education has been a meeting point of “medical, specialist psychological and educational components” (Trisciuzzi, 2000), offering a new targeted approach to the recovery and strengthening of the residual abilities of every disabled person. The revisiting of “diversity” as a value to be protected, opens an interesting debate on the educational value of the integrative function of possible paths based on the use of the body and movement. The involvement of the disabled person in corporeal-kinesthetic activity is a great opportunity for emancipation, growth and development contributing to the construction of the welfare of disabled people of all ages.
Diversi ambiti disciplinari hanno contribuito alla definizione della disabilità offrendo in particolare interessanti indicazioni sulle modalità di costruzione percorsi socio educativi rispettosi del soggetto disabile, dei suoi bisogni individuali. La didattica speciale ha in tal senso rappresentato un punto d’incontro di “componenti medico specialistiche psicologiche e formative (Triscuzzi, 2000) offrendosi come un nuovo approccio mirato al recupero e potenziamento delle abilità residue di ogni soggetto disabile. La rivisitazione della“diversità”, come valore da salvaguardare, apre un interessante dibattito sul valore educativo sulla funzione integrativa di possibili itinerari basati sull’uso del corpo e del movimento. Il coinvolgimento del soggetto disabile nelle attività corporeo-cinestesiche si configura come una grande possibilità di emancipazione accrescimento e sviluppo contribuendo alla costruzione del benessere dei soggetti disabili di ogni età.
Corpo, movimento e didattica speciale: la funzione integrativa delle attività motorie / Vastola, R; Sgambelluri, R. - In: CHINESIOLOGIA. - ISSN 1824-7911. - anno XXIX - n° 1 - 2011:(2011), pp. 40-42.
Corpo, movimento e didattica speciale: la funzione integrativa delle attività motorie
Sgambelluri R
2011-01-01
Abstract
Different disciplines have contributed to the definition of disability by providing interesting directions on how to build socio-learning paths that respect the disabled person, as well as his individual needs. Special-needs education has been a meeting point of “medical, specialist psychological and educational components” (Trisciuzzi, 2000), offering a new targeted approach to the recovery and strengthening of the residual abilities of every disabled person. The revisiting of “diversity” as a value to be protected, opens an interesting debate on the educational value of the integrative function of possible paths based on the use of the body and movement. The involvement of the disabled person in corporeal-kinesthetic activity is a great opportunity for emancipation, growth and development contributing to the construction of the welfare of disabled people of all ages.I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.