Since the Seventies international large-scale assessments carried out by IEA (International Associationfor the Evaluation of Educational Achievement) have significantly contributed to educational research, interms of definition of theoretical constructs, methods for developing achievement tests, enhancement ofdata analysis techniques and creation of indicators, in order to examine and compare different educationsystems in the world.Since the second half of 1990s, in addition to IEA, also the OECD (Organization for the Economic Co-operation and Development) organizes and manages international comparative studies. This institution carriedout international surveys related to either school education (i. e. PISA, Programme for International StudentAssessment, which represents the most relevant study) or adult education (starting from the IALS and SIALSprojects to the recent PIAAC project, Programme for the International Assessment of Adult Competencies).This paper firstly aims at retracing, from an historical point of view, IEA and OECD large-scale assessmentsdevelopment, analysing the similarities and the differences in the planning and managing of the surveys withregard to the conceptual background, the adopted methodologies and tools and the use of results.Starting from this preliminary historical analysis, this contribution then examines international large-scaleassessments on civic and citizenship education carried out by the IEA, from the First Civic Education Study(1970-1971) to the ICCS 2016 (International Civic and Citizenship Education Study), whose results have beenreleased in November 2017. This review allows reflecting on the development over time of the theoreticalframeworks, of the survey methodologies and tools of the IEA international comparative research. This analysis tackles aspects related both to the specific field of civic and citizenship education and more in general toother surveys conducted by the organisation in different areas of school education (reading, maths and science,ICT). The overall aim of this investigation is to highlight the specific and significant contribution provided byinternational large-scale assessments in the scrutiny of education, both in relation to national curricula andschool and classroom contexts

Le indagini comparative internazionali realizzate dall’IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) a partire dagli anni Sessanta del Novecento hanno contribuito in maniera significativa alla ricerca valutativa, in termini di definizione dei costrutti teorici, di metodologie per la costruzione delle prove, di sviluppo di tecniche di analisi dei dati e di creazione di indicatori per poter analizzare e comparare diversi sistemi di istruzione nel mondo. A partire dalla seconda metà degli anni Novanta, oltre all’IEA è presente nello scenario mondiale delle organizzazioni che pianificano e gestiscono le indagini comparative internazionali anche l’OCSE (Organizzazione per la Cooperazione e lo Sviluppo Economico). Tale organizzazione ha realizzato indagini sia nel campo dell’istruzione (il progetto PISA, Programme for International Student Assessment, costituisce l’indagine di maggiore rilevanza) che in quello dell’educazione degli adulti (dai progetti IALS e SIALS fino all’odierno progetto PIAAC Programme for the International Assessment of Adult Competencies). Il presente contributo ricostruisce in primo luogo la nascita e lo sviluppo delle indagini comparative internazionali realizzate dall’IEA e dall’OCSE, analizzando i punti di convergenza e le differenze nelle impostazioni di queste indagini per quanto concerne l’impianto concettuale, le metodologie, gli strumenti e l’utilizzo dei risultati all’interno degli studi sulle caratteristiche dei sistemi di istruzione. A partire da questa analisi storica preliminare, viene approfondito l’ambito di ricerca relativo alle indagini comparative internazionali sull’educazione civica e alla cittadinanza realizzate dall’IEA, dal First Civic Education Study degli anni 1970-1971 allo studio ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) del 2016, i cui risultati sono stati pubblicati nel novembre 2017. Data la rilevanza che questo ambito di ricerca ha progressivamente assunto fin dalle prime indagini condotte dall’organizzazione, esso permette di effettuare una disamina dello sviluppo nel tempo degli impianti teorico-concettuali, delle metodologie di indagine e degli strumenti delle ricerche comparative internazionali dell’IEA, sia sull’educazione civica e alla cittadinanza sia più in generale. Attraverso tale disamina si vuole evidenziare il contributo specifico e significativo delle indagini comparative su larga scala per l’analisi dei fenomeni educativi (formali, non formali e informali) e dei curricoli nazionali in quest’ambito di studio.

Large-scale assessment on civic and citizenship education: historical perspectives and future research developments

A. Sanzo
2018-01-01

Abstract

Since the Seventies international large-scale assessments carried out by IEA (International Associationfor the Evaluation of Educational Achievement) have significantly contributed to educational research, interms of definition of theoretical constructs, methods for developing achievement tests, enhancement ofdata analysis techniques and creation of indicators, in order to examine and compare different educationsystems in the world.Since the second half of 1990s, in addition to IEA, also the OECD (Organization for the Economic Co-operation and Development) organizes and manages international comparative studies. This institution carriedout international surveys related to either school education (i. e. PISA, Programme for International StudentAssessment, which represents the most relevant study) or adult education (starting from the IALS and SIALSprojects to the recent PIAAC project, Programme for the International Assessment of Adult Competencies).This paper firstly aims at retracing, from an historical point of view, IEA and OECD large-scale assessmentsdevelopment, analysing the similarities and the differences in the planning and managing of the surveys withregard to the conceptual background, the adopted methodologies and tools and the use of results.Starting from this preliminary historical analysis, this contribution then examines international large-scaleassessments on civic and citizenship education carried out by the IEA, from the First Civic Education Study(1970-1971) to the ICCS 2016 (International Civic and Citizenship Education Study), whose results have beenreleased in November 2017. This review allows reflecting on the development over time of the theoreticalframeworks, of the survey methodologies and tools of the IEA international comparative research. This analysis tackles aspects related both to the specific field of civic and citizenship education and more in general toother surveys conducted by the organisation in different areas of school education (reading, maths and science,ICT). The overall aim of this investigation is to highlight the specific and significant contribution provided byinternational large-scale assessments in the scrutiny of education, both in relation to national curricula andschool and classroom contexts
2018
Le indagini comparative internazionali realizzate dall’IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) a partire dagli anni Sessanta del Novecento hanno contribuito in maniera significativa alla ricerca valutativa, in termini di definizione dei costrutti teorici, di metodologie per la costruzione delle prove, di sviluppo di tecniche di analisi dei dati e di creazione di indicatori per poter analizzare e comparare diversi sistemi di istruzione nel mondo. A partire dalla seconda metà degli anni Novanta, oltre all’IEA è presente nello scenario mondiale delle organizzazioni che pianificano e gestiscono le indagini comparative internazionali anche l’OCSE (Organizzazione per la Cooperazione e lo Sviluppo Economico). Tale organizzazione ha realizzato indagini sia nel campo dell’istruzione (il progetto PISA, Programme for International Student Assessment, costituisce l’indagine di maggiore rilevanza) che in quello dell’educazione degli adulti (dai progetti IALS e SIALS fino all’odierno progetto PIAAC Programme for the International Assessment of Adult Competencies). Il presente contributo ricostruisce in primo luogo la nascita e lo sviluppo delle indagini comparative internazionali realizzate dall’IEA e dall’OCSE, analizzando i punti di convergenza e le differenze nelle impostazioni di queste indagini per quanto concerne l’impianto concettuale, le metodologie, gli strumenti e l’utilizzo dei risultati all’interno degli studi sulle caratteristiche dei sistemi di istruzione. A partire da questa analisi storica preliminare, viene approfondito l’ambito di ricerca relativo alle indagini comparative internazionali sull’educazione civica e alla cittadinanza realizzate dall’IEA, dal First Civic Education Study degli anni 1970-1971 allo studio ICCS (International Civic and Citizenship Education Study) del 2016, i cui risultati sono stati pubblicati nel novembre 2017. Data la rilevanza che questo ambito di ricerca ha progressivamente assunto fin dalle prime indagini condotte dall’organizzazione, esso permette di effettuare una disamina dello sviluppo nel tempo degli impianti teorico-concettuali, delle metodologie di indagine e degli strumenti delle ricerche comparative internazionali dell’IEA, sia sull’educazione civica e alla cittadinanza sia più in generale. Attraverso tale disamina si vuole evidenziare il contributo specifico e significativo delle indagini comparative su larga scala per l’analisi dei fenomeni educativi (formali, non formali e informali) e dei curricoli nazionali in quest’ambito di studio.
civic and citizenship education; large-scale assessments; comparative studies; educational research and policies; school curricula.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Large-scale assessment on civic and citizenship education.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale (PDF)
Licenza: Creative commons
Dimensione 1.19 MB
Formato Adobe PDF
1.19 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/47433
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact