Ninth of nine arts comic is a typical case of an underestimation of a cultural phenomenon of worldwide importance that binds intimately to popular culture. To understand the absolute value of this form of artistic expression, it is enough to approach the vast production of graphic novels available today on the market. We decided, then, to propose three different keys to deal with the issue. The first is related to the point of view of the artist, who has the task of representing the sets necessary to define the space of action of the characters. The second concerns the relationship that develops between the artist and the urban image to be conveyed. Finally we will try to tell the city with its intrinsic structure that is from the neighborhood to the vast urban stratification of the megalopolis.
Nona di nove arti il fumetto rappresenta il tipico caso di sottovalutazione di un fenomeno culturale di respiro mondiale che si lega intimamente alla cultura popolare. Basta accostarsi alla sterminata produzione di graphic novels oggi disponibili sul mercato per comprendere il valore assoluto di questa forma di espressione artistica. Decidiamo, allora, di proporre tre differenti chiavi di lettura per affrontare il tema. La prima è legata al punto di vista dell’artista, a cui spetta il compito di rappresentare le scenografie necessarie a definire lo spazio di azione dei personaggi. La seconda attiene al rapporto che si instaura tra il disegnatore e l’immagine urbana da veicolare. In ultimo proveremo a raccontare la città nella sua struttura intrinseca ovvero dall’unità di quartiere alla sterminata stratificazione urbana della megalopoli.
Città e fumetti. Il disegno sequenziale come chiave di lettura della città contemporanea / Urso, Agostino. - In: DISEGNARE CON.... - ISSN 1828-5961. - 13:(2014), pp. XVI 01-XVI 10.
Città e fumetti. Il disegno sequenziale come chiave di lettura della città contemporanea
URSO, Agostino
2014-01-01
Abstract
Ninth of nine arts comic is a typical case of an underestimation of a cultural phenomenon of worldwide importance that binds intimately to popular culture. To understand the absolute value of this form of artistic expression, it is enough to approach the vast production of graphic novels available today on the market. We decided, then, to propose three different keys to deal with the issue. The first is related to the point of view of the artist, who has the task of representing the sets necessary to define the space of action of the characters. The second concerns the relationship that develops between the artist and the urban image to be conveyed. Finally we will try to tell the city with its intrinsic structure that is from the neighborhood to the vast urban stratification of the megalopolis.File | Dimensione | Formato | |
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