The paper analyzes the impact of tourism, in the province of Ragu-sa, resulting from the location of the detective television series Detective Montalbano. We elabo-rated the data relative to the arri-vals and presences of Italians and foreigners from 1990 to 2008 to obtain the parameters of the index of tourism density TD and of tourism significance TS for the new Forte-Mantovani tourism de-velopment Index, which consists in the arithmetic media of the two index. Taking Italy as a base and comparing the index of tourism development of the provinces of Ragusa and of Sicily, the varia-bles which have influenced the national dynamic have been eliminated from the tourism dy-namic of the two communities taken into consideration. A differ-ent development of tourism in the province of Ragusa has resulted in respect to Sicily, using Italy as a base, which would not be ex-plainable without the Montalbano effect. Ragusan tourism resists better to the period of crises, be-cause in the fashion cycle of tourism it has become a “classi-cal product”. The research has also taken into consideration the new regional promotion policies of tourism through the film location.

Lo studio analizza l’impatto turi-stico nella provincia di Ragusa prodotto dalla location della serie televisiva il commissario Montal-bano. Abbiamo elaborato i dati relativi ad arrivi e presenze di ita-liani e stranieri dal 1990 al 2008 per ottenere i parametri degli in-dici di densità turistica DT e di si-gnificatività del turismo ST per il nuovo indice di sviluppo turistico Forte-Mantovani dato dalla media aritmetica dei due indici. Assu-mendo come base l’Italia e con-frontano l’indice di sviluppo turi-stico della provincia di Ragusa e della Sicilia si è eliminata dalla dinamica del turismo della due comunità considerate, le variabili che hanno influenzato la dinamica nazionale. Ne è risultato uno sviluppo maggiore del turismo della provincia di Ragusa rispetto alla Sicilia, che non sarebbe spiegabile senza l’effetto Montal-bano. Il turismo ragusano nei pe-riodi di crisi resiste meglio di Italia e Sicilia perché nel ciclo della moda turistica è divenuto un “prodotto classico”. La ricerca ha anche tenuto conto delle nuove politiche regionali di promozione del cine-turismo. Key words: Ragusa, Cineturi-smo, commissario “Montalbano”, indice sintetico di sviluppo turistico, ciclo della moda turistica.

The impact of movie industries on tourism. The case of Detective Montalbano for the provincia of Ragusa / Mantovani, Michela; Lauretta, Eliana. - In: VALORI E VALUTAZIONI. - ISSN 2036-2404. - anno IV:n. 7 novembre 2011(2011), pp. 67-81.

The impact of movie industries on tourism. The case of Detective Montalbano for the provincia of Ragusa

MANTOVANI, Michela;
2011-01-01

Abstract

The paper analyzes the impact of tourism, in the province of Ragu-sa, resulting from the location of the detective television series Detective Montalbano. We elabo-rated the data relative to the arri-vals and presences of Italians and foreigners from 1990 to 2008 to obtain the parameters of the index of tourism density TD and of tourism significance TS for the new Forte-Mantovani tourism de-velopment Index, which consists in the arithmetic media of the two index. Taking Italy as a base and comparing the index of tourism development of the provinces of Ragusa and of Sicily, the varia-bles which have influenced the national dynamic have been eliminated from the tourism dy-namic of the two communities taken into consideration. A differ-ent development of tourism in the province of Ragusa has resulted in respect to Sicily, using Italy as a base, which would not be ex-plainable without the Montalbano effect. Ragusan tourism resists better to the period of crises, be-cause in the fashion cycle of tourism it has become a “classi-cal product”. The research has also taken into consideration the new regional promotion policies of tourism through the film location.
2011
Lo studio analizza l’impatto turi-stico nella provincia di Ragusa prodotto dalla location della serie televisiva il commissario Montal-bano. Abbiamo elaborato i dati relativi ad arrivi e presenze di ita-liani e stranieri dal 1990 al 2008 per ottenere i parametri degli in-dici di densità turistica DT e di si-gnificatività del turismo ST per il nuovo indice di sviluppo turistico Forte-Mantovani dato dalla media aritmetica dei due indici. Assu-mendo come base l’Italia e con-frontano l’indice di sviluppo turi-stico della provincia di Ragusa e della Sicilia si è eliminata dalla dinamica del turismo della due comunità considerate, le variabili che hanno influenzato la dinamica nazionale. Ne è risultato uno sviluppo maggiore del turismo della provincia di Ragusa rispetto alla Sicilia, che non sarebbe spiegabile senza l’effetto Montal-bano. Il turismo ragusano nei pe-riodi di crisi resiste meglio di Italia e Sicilia perché nel ciclo della moda turistica è divenuto un “prodotto classico”. La ricerca ha anche tenuto conto delle nuove politiche regionali di promozione del cine-turismo. Key words: Ragusa, Cineturi-smo, commissario “Montalbano”, indice sintetico di sviluppo turistico, ciclo della moda turistica.
Ragusa ; tourism development Index,; fashion cycle of tourism.
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/20.500.12318/6519
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact