Among the various objectives of the UN Agenda 2030, the essay focuses on the promotion of sustainable production and consumption models. The greater responsibility of both companies (called to carry out their business in ways that respect nature and fair living and working conditions) and consumers (driven to buy goods with low environmental impact, made in the respect for workers' rights, and to reduce consumption as much as possible). However, consumer awareness depends on corporate communication and product advertising which frequently contain misleading environmental claims, aimed at creating a green image which, very often, does not correspond to reality (greenwashing). Hence a whole series of sanctions issued by both administrative and judicial authorities against irresponsible companies and the identification of some tools, first of all the discipline on unfair commercial practices, to protect consumers against misleading environmental slogans.
Tra i diversi obiettivi dell’Agenda Onu 2030 il saggio si sofferma sulla promozione di modelli di produzione e di consumo sostenibili. Alla realizzazione di tale obiettivo contribuisce la maggiore responsabilizzazione si delle imprese (chiamate a svolgere la propria attività con modalità rispettose della natura e di condizioni di vita e di lavoro giuste), che dei consumatori (spinti ad acquistare beni di scarso impatto ambientale, realizzati nel rispetto dei diritti dei lavoratori, ed a ridurre il più possibile i consumi). La consapevolezza dei consumatori dipende, però, dalla comunicazione aziendale e dalla pubblicità dei prodotti che, frequentemente, contengono asserzioni ambientali ingannevoli, finalizzate alla creazione di un’immagine verde che, molto spesso, non corrisponde alla realtà (greenwashing). Da qui tutta una serie di provvedimenti sanzionatori emessi sia da autorità amministrative che giurisdizionali contro le imprese irresponsabili e l’individuazione di alcuni strumenti, primo fra tutti la disciplina sulle pratiche commerciali scorrette, per tutelare i consumatori contro gli slogan ambientali ingannevoli.
La tutela del consumatore dalle asserzioni ambientali ingannevoli / Rumi, T.. - In: JUS CIVILE. - ISSN 2281-3918. - 6(2022), pp. 1408-1422.
La tutela del consumatore dalle asserzioni ambientali ingannevoli
RUMI T.
2022-01-01
Abstract
Among the various objectives of the UN Agenda 2030, the essay focuses on the promotion of sustainable production and consumption models. The greater responsibility of both companies (called to carry out their business in ways that respect nature and fair living and working conditions) and consumers (driven to buy goods with low environmental impact, made in the respect for workers' rights, and to reduce consumption as much as possible). However, consumer awareness depends on corporate communication and product advertising which frequently contain misleading environmental claims, aimed at creating a green image which, very often, does not correspond to reality (greenwashing). Hence a whole series of sanctions issued by both administrative and judicial authorities against irresponsible companies and the identification of some tools, first of all the discipline on unfair commercial practices, to protect consumers against misleading environmental slogans.File | Dimensione | Formato | |
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